пʼятниця, 5 грудня 2014 р.

Урок узагальнення знань з теми "Вуглеводні" 9 клас

Урок № 42 (хімія, 9 клас)
Тема: Узагальнення знань з теми «Вуглеводні» в формі КВН.

Мета: Закріпити й систематизувати знання учнів про вуглеводні, забезпечити підготовку учнів до контрольної роботи, розвивати вміння робити самооцінку своєї роботи, стимулювати прагнення підвищити рівень своїх знань.
І. Організаційний момент.
1) Повідомлення мети і задач уроку;
2) Поділ клас на групи. Розподіл роботи між членами груп.
ІІ. Узагальнення й повторення вивченого матеріалу. Команди виконують завдання різних конкурсів, у ході виконання повторюють і систематизують отримані знання. При цьому кожному члену команди видається лист самооцінки та капітанам лист контролю (Додаток 1, 2).Капітани слідкують за роллю кожного члена команди.  


з/п
Назва конкурсу
Зміст
Оцінювання
1.
Розминка
По черзі члени команд називають форми використання вуглеводнів. Пояснюють на яких властивостях воно засноване.
0,5 бала за назву, 0,5 бала за пояснення.
2.
Теоретиків
По одному учаснику від команди на дошці записують загальні формули алканів, алкенів, алкінів, загальні рівняння горіння вуглеводнів та алканів
По 1 балу за правильну формулу + 0,5 бала за швидкість
3.
Підприємців
Конкурс на знання хімічних властивостей вуглеводнів, вміння складати хімічні рівняння, знання типів хімічних реакцій. Записати рівняння хімічних реакцій за допомогою яких можна здійснити перетворення. Вказати типи реакцій.
1 команда: С2Н6 → С2Н4  →С2Н5Cl
                                     ↓
                                   CO2
2 команда: С2Н4 → С2Н6  →С2Н4Cl2
                                     ↓
                                   CO2
Спочатку команда обговорює разом, а потім представник команди виконує завдання на дошці.
По 1 балу за рівняння реакції + 0,5 бала за назву типу реакції
4.
«Хімічні
лінгвісти»
Конкурс на знання номенклатури вуглеводнів. Командам даються картки зі структурними формулами вуглеводнів. Потрібно дати їм назви.
0,5 бали за правильну назву вуглеводню
5.
«Шукачі скарбів»
Перевірка вмінь і повторення основних алгоритмів розв’язування задач. Учням було задано додому розв’язування задач різного рівня складності. Кожен повинен був вибрати задачу того рівня, який йому посильний. (Задачі – додаток 3). Представники команд презентують на дошці розв’язання задач різних рівнів з поясненнями.
1 рівень – 5-6 балів
2 рівень – 7-8 балів
3 рівень – 8-9 балів
4 рівень – 10-11 балів
Олімпіад ний рівень – 12 балів

ІІІ. Підбиття підсумків. Учасники команд разом із капітанами звіряють листи самооцінки та контролю. Виставляють оцінки.
ІV. Рефлексія. Обговорення які види роботи відпрацьовані на якому рівні, над чим кожному попрацювати при підготовці до контрольної роботи.
V. Нагородження. За успішну роботу демонструється дослід «Крекінг парафіну» (методика проведення – додаток 4)
VI. Домашнє завдання: повторити загальні формули вуглеводнів, хімічні властивості, розв’язати задачі, які залишились на картках.


Додаток 1. Лист самоконтролю

Лист самоконтролю учня 9 класу з теми «Вуглеводні» _______________________________


з/п
Назва конкурсу
Оцінювання
Набрані бали
1.
Розминка
0,5 бала за назву, 0,5 бала за пояснення.

2.
Теоретиків
По 1 балу за правильну формулу + 0,5 бала за швидкість

3.
Підприємців
По 1 балу за рівняння реакції + 0,5 бала за назву типу реакції

4.
«Хімічні
лінгвісти»
0,5 бали за правильну назву вуглеводню

5.
«Шукачі скарбів»
1 рівень – 5-6 балів
2 рівень – 7-8 балів
3 рівень – 8-9 балів
4 рівень – 10-11 балів
Олімпіад ний рівень – 12 балів

Сума балів

Оцінка



Додаток 2. Лист контролю

Список членів команди
Завдання
Сума
балів
Оцінка
1
2
3
4
5



































Додаток 3. Задачі
Практикум з хімії по темі «Вуглеводні»
І варіант

1 рівень
Встановити формулу алкану і назвати його, якщо його відносна густина за Карбон (ІІ) оксидом 2,07.

2 рівень
Визначити молекулярну формулу вуглеводню, який містить 87,5 % Карбону і 14,3% Гідрогену. Відносна густина за воднем 14.

3 рівень
Встановити молекулярну формулу вуглеводню та назвати його, якщо масова частка Карбону 75 %, Гідрогену 25%, а відносна густина за Карбон (IV) оксидом 0,36. Визначити, який об’єм кисню піде на згорання 2 моль цього вуглеводню.

4. рівень
При спалюванні вуглеводню масою 3,6 г утворилось 5,6 л карбон оксиду(IV) і 5,4 л води.. Відносна густина цього вуглеводню за повітрям 2,48. Знайти молекулярну формулу вуглеводню.

Олімпіадний рівень
На спалювання 0,4 моль алкану витратили 213,33 дм3 повітря. Визначити формулу алкану.


Практикум з хімії по темі «Вуглеводні»
ІІ варіант

1 рівень
Встановити формулу алкану і назвати його, якщо його відносна густина за киснем 1,375

2 рівень
Визначити молекулярну формулу вуглеводню, який містить 87,5 % Карбону і 12,5% Гідрогену. Відносна густина за воднем 21.

3 рівень
Встановити молекулярну формулу вуглеводню та назвати його, якщо масова частка Карбону 82,76 %, Гідрогену 17,24%, а відносна густина за азотом 2,07. Визначити, який об’єм кисню піде на згорання 0,5 моль цього вуглеводню.

4. рівень
При спалюванні вуглеводню масою 0,29г утворилось 0,448 л карбон оксиду(IV) і 0,45 л води.. Відносна густина цього вуглеводню за повітрям 2. Знайти молекулярну формулу вуглеводню.

Олімпіадний рівень
На спалювання 0,4 моль алкану витратили 213,33 дм3 повітря. Визначити формулу алкану.




Додаток 4. Методика проведення досліду «Крекінг парафіну»

В пробірку помістити 1см3 парафіну, розтопити на водяній бані. Додати 2 см по висоті пористого матеріалу (кусочки цегли, скловата). В пробірку додати каталізатор (Al2O3, пемзу або неглазурований фарфор). Збираємо пристрій для отримання газів і сильно прогріваємо каталізатор. Далі прогрівати сорбент з парафіном – утворюються пари алканів. Спиртівку переміщувати від каталізатора до сорбента, поки не набереться 2-3 пробірки газу. Пробірки закрити пробками. Нагрівання припинити після того, як газовідвідна трубка буде вийнята з води.
Серед продуктів крекінгу є ненасичені вуглеводні, ними можна обезбарвити розчин KMnO4.


Немає коментарів:

Дописати коментар